1.
Pengenalan
Guru, ustaz, ‘teacher’,
‘sir’, ‘lau shi’ dan juga mualim
merupakan perkataan-perkataan yang berbeza pada dasarnya namun membawa satu
definisi yang sama, iaitu individu yang mendidik individu lain secara terlatih
dan mempunyai pengetahuan yang luas mengenainya. Dalam kelompok masyarakat,
guru dianggap sangat mulia kerana tugas bagi seorang guru adalah mendidik serta
mencorakkan kanak-kanak untuk menjadi insan yang berguna di masa hadapan. Maka,
tidak hairanlah jika seseorang yang bergelar guru itu, tetap disanjung tinggi
walaupun sudah bersara dari perkhidmatannya.
Menurut kepercayaan yang diamalkan oleh masyarakat, guru
dianggap sebagai pengganti ibu bapa dalam membentuk tingkah laku dan keperibadian
kanak-kanak. Hal ini disebabkan kanak-kanak mempunyai tempoh masa yang panjang
bersama guru di sekolah, iaitu selama tujuh jam sehari secara puratanya,
lantaran itu, tidak hairanlah mengapa tugas mengawasi anak-anak turut digalas
oleh seorang guru.
Etika bermaksud suatu perwatakan atau tingkah laku yang
menerangkan nilai baik dan buruk mengenai sesuatu tindakan. Etika dalam bidang
keguruan pulan bermaksud satu garis panduan mengenai tingkah laku yang
dipamerkan oleh seorang guru berlandaskan prinsip-prinsip yang terdapat dalam
garis panduan yang perlu dipatuhi oleh penjawat awam.
2.
Kod Etika Keguruan
Setiap guru di negara ini terikat dengan kod etika amalan
professional yang perlu diterapkan sepanjang berkhidmat sebagai seorang guru. Perkataan
etika berasal daripada perkataan Greek iaitu perwatakan atau keperibadian.
Etika menurut pandangan sarjana barat, J.LMackie pula menganggap etika sebagai
suatu disiplin yang dapat menerangkan baik buruk sesuatu perbuatan serta
menyediakan garis-garis perbezaan antara kebaikan dan keburukan seseorang,
(Syed Ismail bin syed Mustapa, 2010).
Etika professional pula bermaksud suatu panduan mengenai
sesuatu nilai, tatacara bidang tugas dan kuatiliti moral, (Syed Ismail bin Syed
Mustapa, 2010). INTAN (1994) menyatakan bahawa etika merujuk kepada
akauntibiliti dan impilikasi tingkah laku seseorang terhadap masyarakat
sekelompok. Kesimpulannya etika merujuk kepada nilai dan perwatakan yang dipamerkan
oleh seseorang individu sewaktu menjalankan perkhidmatannya dan kesannya
terhadap masyarakat.
Bagi membolehkan tingkah laku seorang guru yang standard dapat
dibentuk, satu garis panduan mengenai etika telah dibuat. Garis paduan ini
turut dikenali sebagai kod amalan etika keguruan. Kod ini digubal bagi
memastikan seseorang guru itu dapat menjalankan tanggungjawab sebagai seorang
pendidik dengan cara yang luhur dan berdedikasi. Kod etika keguruan yang
terdapat di negara ini adalah berbeza dengan kod etika yang terdapat di
negara-negara lain. Hal ini disebabkan terdapat perbezaan nilai-nilai budaya di
antara negara kita dengan negara lain.
Kod
etika di negara kita menekankan pelbagai aspek yang menyeluruh bagi melahirkan
penjawat awam yang berintegriti tinggi. Di samping itu, guru dapat mengetahui
dengan lebih jelas mengenai skop tugas dan tanggungjawab yang perlu
dilaksanakan oleh guru serta batas-batas yang perlu dipatuhi oleh seorang guru
dalam menjalankan tugas sepanjang tempoh perkhidmatan.
3.
Isu-isu Etika Guru
Dewasa kini kita sering disajikan dengan lambakkan berita
mengenai salah laku yang berlaku dalam dunia pendidikan di negara kita.
Terdapat pelbagai isu yang timbul mengenai isu-isu dalam etika keguruan di
Malaysia. Sebagai seorang bakal pendidik, adakah anda menyedari akan
kesalahan-kesalahan yang sering menjadi isu dalam etika keguruan? Antara isu
yang dapat kita lihat berlaku di sekolah ialah kesantunan guru, kepedulian
guru, pengurus kewangan, pengurus masa, berniaga di sekolah serta penampilan
guru.
Rajah 1: Isu-isu Etika Guru
a) Kesantunan
Kesantunan merupakan suatu aturan mengenai tingkah
laku yang telah dipersetujui bersama
oleh sekelompok masyarakat lalu menjadi prasyarat kepada perilaku sosial.
Kesantunan ini dilihat amat penting dalam usaha membentuk kesantunan dalam diri
murid melalui contoh-contoh kesantunan yang diamal serta dipamerkan oleh guru.
Lantaran itu, kesantunan guru dapat dilihat menerusi
pelbagai aspek seperti pergaulan dan interaksi yang dijalinkan di antara guru
bersama murid, guru bersama rakan sejawat, pihak atasan mahupun masyarakat
sekitar. Malah, guru yang menunjukkan nilai kesantunan yang tinggi dalam
kehidupan seharian akan dipandang tinggi oleh masyarakat setempat.
Aspek kesantunan ini merangkumi tiga cabang yang berbeza
iaitu, kesantunan berpakaian, kesantunan tingkah laku dan kesantunan berbahasa.
Kesantunan berpakaian merupakan kesantunan seorang guru dalam berpakaian. Hal
ini termasuklah dari aspek jenis pakaian, fesyen yang diperagakan serta solekan
pada wajah. Pemakian yang sesuai bagi seorang guru haruslah bersesuaian dengan
etika berpakaian yang terkandung dalam Peraturan Tatatertib dan Kelakuan bagi
penjawat awam. (Syed Ismail Syed Mustapa, 2010).
Kesantunan tingkah laku pula menekankan aspek kesantunan
yang perlu diamalkan oleh guru dalam apa jua situasi. Hal ini dapat dilihat
menerusi tingkah laku yang perlu dipamerkan oleh guru dalam situasi yang
berbeza seperti menjalankan urusan di kaunter perkhidmatan dan juga tingkah
laku sewaktu berurusan dengan ibu bapa di sekolah. Tingkah laku yang dipamerkan
guru amat penting dalam mencerminkan keperibadian seorang guru.
Kesantunan
berbahasa pula menunjukkan kesantunan yang perlu diamalkan dalam
mengadakan interaksi dengan pihak lain. Interaksi yang dijalankan haruslah
mematuhi norma-norma budaya dan tidak mudah dipengaruhi oleh emosi. Dalam
kesantunan berbahasa ini, laras bahasa dilihat amat penting sewaktu interaksi
dijalankan. Penegasan suara pula dapat membezakan di antara arahan, perbualan
malah perbincangan yang dijalankan. Guru perlu peka mengenai isi kandungan yang
hendak disampaikan agar sesuai dengan waktu dan keadaan persekitaran.
b) Pengurus Masa
Pengurusan masa bermaksud
bagaimana cara seseorang itu mengendalikan masanya secara efektif. Umum
mengetahui kerjaya sebagai guru memerlukan masa yang banyak kerana perlu
membuat rangka dan perancangan pengajaran serta memilih kaedah dan teknik
pengajaran yang sesuai dengan murid.
Kebelakangan ini kita sering
kali mendengar rungutan dan sungutan dari para guru mengenai bebanan kerja yang
dialami oleh guru. Namun, sekiranya guru terbabit bijak menguruskan masa dengan
efektif, masalah terbabit tidak akan timbul. Guru yang cemerlang bijak
membahagikan masa dengan mengutamakan kerja yang penting dan tidak mengamalkan
sikap saling bertangguh. Lazimnya mereka akan membuat senarai tugasan bagi
memudahkan kerja dan merancang masa dengan baik.
c) Pengurus Kewangan
Sebagai seorang guru, kita
tidak terkecuali daripada menjadi seorang pengurus kewangan. Hal ini dapat
dilihat dengan jelas apabila guru diberikan tanggungjawab untuk mengutip yuran
tahunan murid. Selain itu, terdapat juga guru yang diberikan tanggungjawab
tertentu dalam pengurusan kewangan seperti ketua panitia mata pelajaran, guru
pusat sumber, guru kaunseling dan sebagainya yang sememangnya menerima
peruntukkan khas dari pihak kementerian setiap tahun bagi tujuan pembelajaran
dan program sekolah.
Guru-guru terbabit haruslah
bijak mengurus kewangan tersebut agar tidak berlaku pembaziran mahupun
penyelewengan terhadap dana yang diterima. Hal ini amat penting kerana
melibatkan integriti bagi seseorang guru dalam mengurus peruntukkan yang
diterima. Malah, guru juga adalah dilarang daripada mengambil duit daripada
murid secara sewenang-wenangnya. Setiap pembayaran yang dikeluarkan oleh murid,
haruslah disertakan dengan resit rasmi sebagai bukti. Di samping itu, segala
kutipan haruslah mendapat persetujuan daripada guru besar dan hanya guru besar
yang boleh menyimpannya.
Sekiranya guru tidak
mempunyai kemahiran dalam pengurusan kewangan, maka guru terbabit tidak akan
dapat mengurus bajet gajinya sendiri. Situasi ini membolehkan guru terbabit
menyeleweng atau menggunakan duit pembayaran yuran murid terlebih dahulu kerana
terdesak. Situasi sebegini tidak seharusnya terjadi kerana guru merupakan
individu yang sering menjadi contoh dan dihormati oleh segenap lapisan
masyarakat.
d) Kepedulian Guru
Kepedulian guru merupakan sikap
keprihatinan guru terhadap murid. Sebagai seorang guru yang berdedikasi, adalah
amat penting bagi guru terbabit mendekati diri murid dan mengenali latar
belakang diri murid. sikap saling mengambil peduli dan mengambil tahu ini amat
penting dalam proses pembelaaran.
Apabila seseorang guru itu
mengambil tahu akan perkembangan dan perubahan yang ditonjolkan oleh murid,
maka secara tidak langsung guru dapat mengawal dan membentuk tingkah laku yang
positif dalam diri murid. Sekiranya guru menggunakan pendekatan kepedulian ini
dalam menangani permasalahan murid, Secara tidak langsung guru dapat
menjalinkan hubungan yang mesra dengan murid. Hal ini secara gus membolehkan
murid berasa yakin untuk meluahkan masalah mereka untuk mendapatkan bantuan.
Guru secara tidak langsung pula dapat memberikan motivasi kepada murid dengan
member sokongan dan dorongan kepada murid untuk meningkatkan pencapaian
akademik mereka.
e) Penampilan Guru
Penampilan guru merupakan
cerminan imej yang dipamerkan oleh guru kepada masyarakat khususnya kepada
murid dari setiap aspek. Guru yang mempunyai kredibiliti yang tinggi merupakan
seorang guru yang sentiasa menjaga penampilannnya di mata masyarakat.
Penampilan guru bukan sahaja diukur dari segi keindahan wajah, kelunakkan suara
dan kemasyhuran semata-mata, sebaliknya penampilan guru turut dinilai melalui
ciri-ciri yang dipamerkan oleh guru.
Penampilan seorang guru
terbahagi kepada lima aspek iaitu sifat rohaniah, akhlak, mental, kejiwaan dan
fizikal. Penampilan guru yang perlu ada dalam aspek rohaniah ialah mempunyai
keimanan yang tinggi kepada Tuhan, mempercayai agama, hari pembalasan dan
sebagainya. Apabila seorang guru mempunyai pegangan agama yang tinggi, maka guru
tersebut akan berupaya membentuk murid yang mempunyai asas kerohanian yang
kukuh.
Sifat akhlak pula
memperlihatkan bagaimana guru memperaktikkan nilai-nilai murni dalam kehidupan
seharian. Sebagai seorang guru, amalan nilai murni seperti bercakap benar,
menepati janji ikhlas dan amanah membolehkan guru tersebut dihormati oleh
masyarakat kerana keluhuran budi pekerti yang ditonjolkan. Secara tidak
langsung menjadikan murid berasa mudah untuk berkongsi masalah dengan guru
terbabit serta mendapatkan bimbingan.
Guru merupakan seorang
individu yang menyampaikan ilmu kepada individu lain. Maka adalah penting bagi
seorang guru mempamerkan penampilan yang baik dalam aspek mental. Melaluinya
guru perlulah mempunyai minda yang cerdas serta mempunyai ilmu yang meluas dan
tidak terhad dalam satu cabang ilmu sahaja. Sekiranya guru tidak menguasai ilmu
lain, maka kredibiliti guru boleh terjejas pada pandangan murid kerana guru
kurang berpengetahuan.
f) Berniaga di Sekolah
Guru dan perniagaan
merupakan dua bidang yang berbeza kerana kerjaya guru tidak menjaminkan
keuntungan yang lumayan seperti bidang perniagaan. Namun, dewasa kini guru
sering kali dilihat menjalankan perniagaan di sekolah. Antara aktiviti
perniagaan yang sering menjadi pilihan guru ialah MLM, kuih raya, tudung dan
sebagainya.
Situasi ini jika dilihat
sekali pandang, merupakan isu yang remeh, namun kesannya sangat mendalam jika
tiada kawalan dan tindakan dari pihak pentadbir dan atasan. Natijahnya, suasana
bilik guru yang lazimnya formal kini bertukar menjadi pasar malam dan medan
jualan, khususnya menjelang musim perayaan lantaran guru-guru saling berjual
sesama mereka. Situasi ini akan menimbulkan pandangan negatif oleh murid
sekaligus ibu bapa apabila anak-anak tersebut melaporkannya kepada ibu bapa
mereka.
Malah, terdapat juga guru
yang terlibat dengan kelas tambahan di luar sekolah. Ada di antara mereka yang
kadang kala mengabaikan tanggungjawab mereka mengajar dengan baik dan berkesan
di sekolah, sebaliknya mengajar dengan penuh komited di pusat-pusat tuisyen.
Hal ini disebabkan mereka berasakan imbuhan yang diterima sebagai guru tuisyen
lebih berbaloi daripada jumlah gaji bulanan yang diterima. Situasi ini secara
tidak langsung menyebabkan masyarakat telah memandang serong kepada guru
terbabit kerana dilihat kurang ikhlas dalam menyampaikan pengajaran kepada
murid.
4.
Isu Etika Keguruan : Guru Meliwat Murid
Dalam menongkah arus
kemodenan dan transformasi masa kini, acap kali kita dipertontonkan dengan
kisah-kisah mengenai salah laku yang dilakukan oleh guru melalui arus media.
Antara salah laku yang kerap dilaporkan ialah guru berniaga, guru mendenda
murid, guru ponteng kerja dan sebagainya. Namun begitu, situasi-situasi
tersebut dilihat sebagai satu fenomena yang dianggap biasa oleh masyarakat
khususnya ibu bapa dan pihak atasan. Namun, sejak akhir-akhir ini negara kita
telah dikejutkan dengan berita mengenai salah laku guru yang tidak tercapai dek
akal untuk dilakukan oleh individu yang bergelar pendidik. Isu yang hangat
diperkatakan kini ialah tindakan guru yang meliwat muridnya sendiri.
Situasi ini sedikit sebanyak
menyebabkan kepercayaan masyarakat terhadap profession keguruan terjejas.
Masyarakat kini seolah-olah tidak lagi mempercayai serta meletakkan guru
sebagai insan yang perlu dianjung mulia. Hal ini telah mengakibatkan guru bertentangan
dengan kod amalan etika yang telah termaktub dalam professionalisme yang perlu
dipatuhi oleh seorang guru, iaitu dalam aspek kesantunan.
a) Kes 1
Berdasarkan artikel yang
telah dikeluarkan oleh laman web akhbar Utusan Malaysia, pada tarikh 12 Ogos
2012, menyatakan terdapat satu kes mengenai salah laku yang telah dilakukan
oleh guru di sebuah negeri di pantai timur pada tahun 2011. Penulis tersebut
menyatakan bahawa seorang guru yang bergelar ‘ustaz’ telah meliwat seorang
pelajar tingkatan satu di sebuah kuartes guru di sebuah sekolah di Batu Rakit,
Terengganu.
Guru yang berusia 42 tahun
itu telah didakwa meliwat pelajar terbabit sebanyak tiga kali di lokasi yang
sama. Penulis turut menyatakan bahawa guru tersebut telah berkahwin namun
terpaksa berjauhan dengan isterinya yang juga merupakan seorang guru di
Kelantan.
b) Kes 2
Berdasarkan artikel yang
telah dikeluarkan oleh akhbar Harian Metro bertarikh 1 September 2012 bertajuk
‘Hukuman terhadap guru liwat murid kekal’ menerangkan bahawa seorang guru di
utara tanah air telah dijatuhkan hukuman penjara selama lapan bulan penjara
adalah dikekalkan. Guru tersebut telah didapati bersalah di atas tuduhan
meliwat dua orang pelajarnya pada enam tahun yang lepas.
Guru tersebut melakukan
kesalahan itu di rumahnya yang terletak di sebuah taman perumahan berdekatan
denga sekolah tempatnya mengajar. Pihak makamah telah memutuskan hukuman
tersebut dan membenarkan guru terbabit diikat jamin sebanyak RM35 000 dengan
seorang penjamin. Pihak makamah beranggapan hukuman tersebut adalah setimpal
dengan kesalahan yang telah dilakukan oleh guru terbabit kerana telah
memusnahkan masa depan murid tersebut serta meninggalkan titik hitam dalam
perkembangan emosi murid terbabit.
Berdasarkan dua kes yang
dinyatakan, kita dapat melihat dewasa kini, tahap kesantunan tingkah laku guru
semakin hari kian terhakis dalam diri para pendidik kita. Mengapa hal-hal
sedemikian berlaku?? Tidakkah mereka berasa malu dan bersalah dengan perbuatan
keji yang telah mereka lakukan?? Bagaimanakah nasib mereka dalam sebagai
penjawat awam?? Mari kita bersama mengkaji mengapa isu ini terjadi dan apakah
impaknya terhadap guru dan mangsa kerakusan guru terbabit.
5.
Punca Isu
Melalui pemerhatian dan
kajian yang dijalankan bagi membongkar punca sebenar isu ini terjadi, saya
berpendapat bahawa guru terbabit tidak mempunyai penampilan sifat rohani dan
akhlak yang tinggi selain itu guru terbabit juga dilihat tidak mempunyai nilai
kesantunan tingkah laku dalam dirinya.
Hal ini dapat dilihat dengan
jelas apabila guru dalam kes 1 yang dilihat duduk berjauhan dengan isteri
lantaran tanggungjawab sebagai pendidik telah memisahkan mereka kepada dua
lokasi yang bereza. Jadi dapat dilihat di situ bahawa guru terbabit tidak
mendapat nafkah batin yang sewajarnya seperti mana pasangan suami isteri yang
lain. Namun begitu, ini bukanlah satu alasan yang boleh diterima dek akal bagi
membolehkan guru terbabit melempiaskan nafsu songsangnya kepada mana-mana
individu lain, apatah lagi murid sendiri.
Sebagai seorang guru, apatah
lagi mengajar mata pelajaran Pendidikan Islam, guru terbabit seharusnya lebih
tahu dan arif mengenai batasan agama dan kesannya terhadap tindakan yang
dilakukan. Guru tersebut seharusnya mempunyai tahap keimanan yang utuh dalam
dirinya, bukannya merosakkan muridnya dengan melakukan perbuatan yang keji lagi
terkutuk itu walaupun dengan kerelaan murid itu sendiri. Jelaslah tindakan ini
telah bertentangan dengan prinsip penampilan guru dalam sifat kerohanian amat
rendah kerana guru terbabit tidak dapat mengawal nafsu sendiri di samping tidak
menggunakan akal yang waras sewaktu melakukan sebarang tindakan yang hendak
dilakukan.
Selain itu, guru tersebut
juga dilihat tidak mempunyai penampilan akhlak yang tinggi sebagai penjawat
awam mahupun ahli masyarakat. Hal ini dapat dilihat dengan jelas apabila guru
terbabit memaksa muridnya untuk melakukan perbuatan yang terkutuk itu.
Sekiranya guru terbabit mengamalkan penampilan sifat akhlak dalam dirinya, maka
guru terbabit tidak akan tergamak merosakkan muridnya sendiri. Guru tersebut
seharusnya menunjukkan keperibadian diri yang mulia kepada murid, bukannya
menunjukkan nilai akhlak yang menjijikkan itu. Natijahnya, guru terbabit telah
pun dipandang serong dan dikeji oleh ahli masyarakat lantaran perbuatannya yang
tidak boleh diterima dek akal itu.
Punca lain yang dapat
diperoleh melalui kedua-dua kes ini ialah guru tersebut tidak mempunyai nilai
kesantunan yang tinggi. Nilai kesantunan, khususnya nilai kesantunan tingkah
laku yang terdapat dalam diri guru tersebut dilihat amat rendah kerana guru
terbabit tidak menunjukkan tingkah laku yang baik.
Walaupun pada dasarnya guru
terbabit dilihat sebagai individu yang mempunyai tingkah laku yang mulia
sewaktu berinteraksi dengan masyarakat, namun guru terbabit dilihat tidak
menunjukkan tingkah laku tersebut dengan ikhlas. Sebaliknya, guru terbabit
dilihat seolah-olah berlakon untuk memberntuk satu perspektif yang baik dalam
pandangan masyarakat terhadap dirinya. Hal ini membolehkan guru terbabit
diterima dengan baik oleh masyarakat sewaktu baru bertugas di situ dan
membolehkannya mendekatkan diri dengan murid.
Melalui kepercayaan yang
diberikan oleh masyarakat, khususnya ibu bapa terhadap guru terbabit dalam
mendidik anak-anak mereka, ada di antara ibu bapa yang member keizinan kepada anak-anak
mereka untuk bermalam di rumah guru terbabit atas alasan tuisyen, motivasi dan
sebagainya. Namun di sebalik kebaikan yang dihulur, akhirnya guru terbabit
telah menanggalkan topeng dengan menunjukkan diri sebenar mereka yang
sememangnya tidak mempunyai kesantunan dalam tingkah laku demi mengejar bisikan
syaitan dan nafsu songsang mereka sendiri.
6.
Kesan Isu
Melalui kes yang dikaji,
dapat saya menjangkakan implikasi-implikasi yang bakal ditempoh oleh guru dan
juga mangsa serta profession keguruan ini sendiri.
a) Guru
Guru yang didapati bersalah
oleh makamah dalam melakukan kesalahan ini akan boleh dijatuhkan hukuman di
bawah Akta Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 iaitu mengikut Akta 559
yang dikuatkuasakan ke atas semua orang Islam. Individu yang disabitkan
bersalah akan dijatuhkan hukuman denda tidak melebihi RM 5000, atau hukuman
penjara tidak lebih tiga tahun, atau sebatan tidak melebihi enam kali sebatan
atau kesemuanya sekali. (Anita Abdul Rahim, 2010).
Selain dikenakan hukuman
dari pihak makahamh, guru terbabit akan dikenakan tindakan tatatertib daripada
pihak kementerian, sama ada digantung kerja atau pun diberhentikan
perkhidmatannya sebagai penjawat awam. Tindakan ini akan meninggalkan kesan ke
atas guru terbabit kerana tiada punca pendapatan selain menanggung malu di atas
kesalahan yang telah dilakukan.
b) Murid
Kesan yang bakal ditempuh oleh murid iaitu mangsa ialah
murid akan mengalami gangguan emosi seperti marah, malu, sedih dan sebaginya
yang bercampur baur kerana kehilangan maruah dan harga diri. Selain itu, murid
juga boleh menjadi trauma dan fobia dengan guru lelaki dan juga mana-mana
lelaki lain berikutan titik hitam yang telah dilaluinya sebelum ini.
Sekiranya masalah tersebut tidak dibendung, murid
berkenaan berkemungkinan tidak akan bergaul dengan lelaki dan lebih cenderung
kepada perempuan. Malah jika mangsa tidak mendapat bantuan dari pakar untuk
melupakan titik hitam tersebut, mangsa berkemungkinan akan menjadi seorang
pendendam dan akan membalasnya dengan mencari mangsa yang lain kerana ingin
orang lain merasai kesakitan dan keperitan yang dilaluinya di masa lalu.
c) Profession Keguruan
Profession keguruan juga turut menerima pelbagai impak
apabila timbulnya isu-isu songsang seperti ini. Masyarakat secara tidak
langsung akan memandang serong kepada guru lain, khususnya guru yang
berperwatakkan lembut. Selain itu, imej guru sedikit sebanyak akan tercalar
apabila masyarakat terus memperkatakan isu ini melalui media-media massa dengan
pelbagai unsur yang digembar-gemburkan.
7.
Kesimpulan
Melalui pemerhatian yang
dilakukan, saya melihat pelbagai isu yang timbul dalam etika keguruan di negara
kita. Sebagai seorang penjawat awam, guru haruslah mengamalkan sifat-sifat
murni yang sejajar dengan garis panduan etika amalan penjawat awam yang telah
dibuat oleh pihak kementerian. Guru merupakan seorang pendidik dan menjadi
ikutan serta role model kepada murid di sekolah dan juga masyarakat.
Lantaran itu, adalah penting
bagi guru menunjukkan sikap dan keperibadian yang murni dalam kehidupan
seharian. Guru yang baik adalah guru yang komited terhadap kerjanya serta
sentiasa mengikut etika-etika kerja yang telah disediakan. Guru yang gagal
berbuat demikian akan dianggap sebagai guru yang tidak berkualiti serta tidak
amanah dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang pendidik sekaligus
penjawat awam yang dilantik.
Guru terbabit haruslah
terbuka dalam menerima teguran serta sentiasa bersedia untuik memperbaiki
kekurangan diri. Jika guru terbabit gagal mengubah kelazimannya, maka guru
tersebut haruslah keluar daripada kepompong sebagai seorang pendidik kerana
jika dibiarkan, ia akan menjadi barah dalam pembangunan modal insan anak-anak
generasi bangsa kita.
Bibliografi
Buku
Amin Senin, (2008), Pembangunan Profesional Guru, Utusan Publication
Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.
Syed Ismail bin Syed
Mustapa, Ahmad Subki bin Miskon, (2010), Siri Pengajian Profesional:Asas
Kepimpinan & Perkembangan Professional, Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd,
Puchong.
Jurnal
Ahmad Azam Mohammad Shariff, Anita Abdul Rahim, Ruzian
Markom, (2010), Hukuman Sebat Menurut Akta 355:Sejauh Manakah Implikasinya
Dalam Kes-Kes Jenayah Syariah Di Malaysia?, Falkulti Undang-Undang UKM.
Internet
Guru
Agama Ditahan Liwat Pelajar, 12.8.2011 http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0812&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_01.htm
diakses pada 20.8.2012
Hukuman
Terhadap Guru Liwat Murid Kekal, 1.9.2012, http://www.hmetro.com.my/articles/Hukumanterhadapguruliwatmuridkekal/Article/
, diakses pada 1.9.2012
No comments:
Post a Comment