Oleh : Nur Yusrina Bt Mohd Roodzi
1.0 PENGENALAN ISU
1.0 PENGENALAN ISU
Perkembangan
sistem pendidikan di Malaysia adalah selaras dan selari dengan perkembangan
dasar negara. Setiap dasar yang dilaksanakan oleh negara akan diikuti oleh
perubahan sistem pendidikan bagi memenuhi dasar negara tersebut. Falsafah
Pendidikan Kebangsaan Kebangsaan (FPK) menekankan “Pendidikan sebagai usaha
berterusan untuk memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu bagi mewujudkan insane seimbang dan harmoni dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan. Usaha ini
adalah untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak
mulia, bertanggungjawab, berkeupayaan untuk mencapai kesejahteraan diri serta
negara.”
.
Dalam usaha untuk merealisasikan falsafah pendidikan itu, Kurikulum Baru
Sekolah Rendah (KBSR) mula dilaksanakan pada tahun 1982 manakala Kurikulum Baru
Sekolah Menengah (KBSM) mula dilaksanakan pada tahun 1988. Kini, Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) diperkenalkan bagi menggantikan KBSR.
Pelaksanaan KBSR, KBSM dan kini, KSSR menuntut para guru untuk bekerja keras
bagi merealisasikannya.
Tanggungjawab
dan beban kerja guru yang semakin bertambah menyebabkan guru memainkan bermacam
jenis peranan. Dalam menjalankan tugas sebagai pendidik, guru perlu membuat
perancangan pengajaran, persediaan alat-alat mengajar, meneyemak buku murid,
menanda kertas peperiksaan, menghadiri mesyuarat serta kursus. Selain itu, guru
menjalankan tugas-tugas perkeranian seperti urusan buku teks, hal ehwal
kebajikan murid, disiplin murid, akaun persatuan dan kelas, kegiatan sukan dan
kokurikulum. Beban tugas yang banyak ini menyebabkan guru semakin tertekan dan
mengalami tekanan emosi. Penambahan beban tugas ini sudah tentu akan membawa
kesan kepada mutu dan kualiti pengajaran guru.
Merujuk
kepada keratan akhbar, Utusan Malaysia 23 Januari 2008, mantan Menteri
Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mendedahkan bahawa beban kerja
guru pada masa kini adalah terlalu berat. Artikel ini menjelaskan bahawa guru
terpaksa menanggung bebanan yang berada di luar bidang tugas. Tugas guru bukan
sekadar mengajar malahan turut memainkan peranan dalam pembangunan sekolah,
menjaga disiplin dan mengurus pentadbiran. Menurut beliau, pengharapan untuk
menaikkan tahap akademik pelajar dan sekolah telah meningkatkan beban kerja
guru selain tanggungjawab remeh temeh yang terpaksa digalas mereka.
Beban
tugas didefinisikan sebagai tanggungjawab yang mesti dipikul dan dilakukan oleh
para guru sama ada tanggungjawab di dalam bilik darjah ataupun diluar bilik
darjah untuk menyelesaikan kerja-kerja sekolah. beban tugas ini boleh diukur
dengan melihat jumlah masa yang diperuntukkan untuk menyelesaikannya.
Pada
pandangan saya, isu ini tidak akan pernah selesai kerana walaupun isu ini telah
lama dibangkitkan, namun sehingga kini isu ini masih diperkatakan. Hal ini
jelas menunjukkan bahawa usaha-usaha yang telah dilakukan masih tidak mampu
untuk menyelasaikan masalah ini. Isu ini juga tidak akan selesai kerana sistem
pendidikan yang sentiasa berubah serta keperluan pendidikan yang semakin
meningkat dan harus dipenuhi.
2.0 BEBAN TUGAS GURU
Selain
tugas guru untuk mendidik, guru juga perlu mengurus kebajikan serta kesihatan
pelajar seperti pengurusan Skim Bantuan Tuisyen, Kumpulan Wang Amanah Plejar
Miskin (KWAPM), Skim Pinjaman Buku Teks dan biasiswa. Guru juga menguruskan
penyelengaraan bangunan, perabot, sistem siaraya, keceriaan sekolah, kawalan
penggunaan kemudahan sekolah, pengurusan stor dan perolehan.
Di
samping itu, guru juga perlu menjalankan dan menjayakan pelbagai program yang
dianjurkan oleh pihak sekolah seperti Program Hari Anugerah Kecemerlangan,
Program 3K, Program Sekolah Penyayang dan Program Kecemerlangan Sukan. Selain
program-program sekolah, guru turut terlibat dengan program yang dianjurkan
oleh Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat
Pelajaran Daerah (PPD), kementerian lain, agensi bukan kerajaan dan pihak
swasta. Antara program itu ialah Sambutan Hari Kebangsaan, Sambutan Hari
Kanak-kanak Sedunia, Sambutan Hari Keputeraan Sultan serta majlis-majlsi rasmi
kerajaan negeri.
Menurut
Roslan Madon (2010), Yang Dipertua Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia (GMGBM),
walaupun sudah ada garis panduan menegnai tugas yang perlu dilaksanakan,
kadangkala guru perlu juga melaksanakan kerja lain yang diluar bidang mereka
seperti membuat pemeriksaan kesihatan dan mata murid. Katanya, tugas ini
sepatutnya dilakukan oleh kakitangan Jabatan Kesihatan Malaysia dan bukannya
guru. beliau menegaskan lagi bahawa sekolah tidak sepatutnya dibebankan dengan
aktiviti anjuran agensi lain dan boleh menolak kerjasama dengan agensi luar
melainkan kerjasama tersebut member keutamaan kepada keperluan murid dan tidak
membebankan guru.
Guru
juga terbabit dalam pengurusan asset sekolah dan inventori sedangkan ini
bukanlah tugas utama guru, sebaliknya ini adalah bidang tugas pejabat.
Walaubagaimanapun, guru perlu memikul tanggungjawab berkenaan kerana pembantu
stor yang pernah diwujudkan pada suatu ketika dahulu telah dimansuhkan.
Tambahan
lagi, guru turut melakukan tugas memasukkan data berkaitan maklumat guru dan
murid ke dalam Sistem Maklumat Murid (SMM) dan Sistem Analisis Peperiksaan
Sekolah (SAPS) yang memerlukan guru mengisi maklumat profil pelajar serta
maklumat keputusan peperiksaan pelajar bagi membolehkan ibu bapa melihat
prestasi anak-anak mereka.
Antara
beban tugas guru yang lain ialah, mengutip yuran tambahan, menyediakan laporan
kantin, laporan aktiviti surau, mengurus Rancangan Makanan Tambahan serta
mengurus Rancangan Susu Tambahan. Kesemua senarai tugas yang diluar daripada
bidang pengajaran jelas menunjukkan guru-guru pada masa kini terbeban dengan
tugas-tugas lain yang melabihi tugas utama iaitu mendidik pelajar.
3.0 PUNCA BEBAN TUGAS GURU
Menurut
Datuk Azam Mohd Atan (2010), Yang Dipertua Persidangan Kebangsaan Pengetua
Sekolah Malaysia (PKPSM), berikutan jumlah kerani yang tidak mencukupi di
sekolah, guru terpaksa mengurus dan memasukkan data pelbagai jenis borang
seperti Borang Pnjaman Buku Teks, Borang Biasiswa serta profil murid. Sebagai
contoh,Sekolah Menengah Sains Rembau mempunyai empat kerani berbanding 480
orang pelajar. Bilangan ini tidak mencukupi dan perlu ditambah
sekurang-kurangnya dua orang lagi bagi membolehkan semua kerja perkeranian
dapat dilakukan oleh kakitangan pejabat sekolah.
Masalah
beban guru juga berpunca daripada kecelaruan dan kelemahan di dalam pentadbiran
dan penyelarasan pada semua peringkat pentadbiran sekolah akibat ledakan
maklumat. Ramai guru di sekolah yang sama menghadiri kursus secara serentak di
luar kawasan akibat pengurusan masa kursus yang tidak dijalankan dengan
tersusun. Keadaan ini menyebabkan tugas yang ditinggalkan terpaksa dipikul oleh
guru lain yang masih berada di sekolah sedangkan mereka sudah mempunyai kerja
yang perlu disiapkan.
Masalah
ini juga berpunca apabila ramai guru yang bercuti atas sebab-sebab tertentu
seperti, bersalin, menunaikan umrah, menjalani pembedahan serta cuti sakit.
Tugas-tugas guru-guru yang bercuti akan diberikan kepada guru-guru yang masih
ada di sekolah. Maka, guru-guru ini perlu melaksanakan tugas berganda walaupun
mereka sendiri telah mempunyai pelbagai tugas yang perlu dilaksanakan.
Perubahan
dasar kerajaan juga turut meningkatkan tugas guru. Hal ini kerana guru merupakan
badan pelaksana dasar kerajaan. Perubahan kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
(KBSR) kepada Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) telah menyebabkan
guru-guru perlu menghadiri kursus-kursus yang dianjurkan oleh pihak kementerian
Pelajaran bagi merealisasikan hasrat kerajaan. Setiap kali kurikulum dan sistem
berubah, guru-guru perlu mengikut dan memastikannya berjaya.
Guru juga terpaksa berhadapan dengan perubahan demi
perubahan dalam bidang pendidikan sehingga wujudnya beban yang keterlaluan.
Contohnya apabila ada pegawai baru di Pejabat Pelajaran Daerah (PPD),
Jabatan Pelajaran Negeri atau di peringkatkementerian, banyaklah idea dan
tugasan baru yang harus dipikul oleh guru.
Perubahan kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) kepada Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
telah menyebabkan guru-guru perlu menghadiri kursus-kursus yang dianjurkan oleh
pihak kementerian Pelajaran bagi merealisasikan hasrat kerajaan. Setiap kali
kurikulum dan sistem berubah, guru-guru perlu mengikut dan memastikannya
berjaya.Bebanan
ini bertambah dalam keadaan jumlah guru yang tidak seimbang dengan
peningkatan jumlah murid´ (Harian Metro, 2005).
Para guru masa kini terpaksa menghadapi masalah
dalam menguruskan aktiviti-aktiviti kokurikulum di sekolah yang semakin hari
semakin bertambah. Guru-guru dikehendaki menjalankan kegiatan kokurikulum di
sekolah tanpa mengikut ketetapan masa tidak kira pada waktu persekolahan
mahupun di luar waktu persekolahan. Akibatnya, guru-guru terpaksa meninggalkan
tugas utama mereka iaitu mengajar di bilik darjah. Mengikut kajian yang
dilakukan pleh Shahbudin (1986), didapati masa sebenar guru bekerja adalah44.28
jam seminggu manakala masa rasmi di sekolah ialah 28.35 jam sahaja
seminggu(jumlah masa kerja rasmi bagi 1 hari adalah 5.67 jam.) Justeru itu,
guru-guru masihmemerlukan sebanyak 15.93 jam lagi bagi menyempurnakan
kerja-kerja mereka seperti mengajar dan menyemak latihan buku pelajar
Selain itu, tidak menguasai kemahiran di dalam
tugas yang diberikan. Secara purata, guru-guru mengambil masa 38 hari setahun
untuk menghadiri kursus dan latihan. Ia adalah keperluan dan peluang
memperbaiki kemahiran di dalam tugas yang diberikan. Namun, ada sesetengah guru
tidak mengambil inisiatif untukmemperkembangkan kemahiran. Apabila cabaran baru
datang, guru ini tidak mengikuti perkembangan semasa dan terpaksa mengambil
masa yang lebih lama untuk memperbaiki diri. Sebagai contoh, kini semua
maklumat murid perlu diisi secara aplikasi dalam talian, maka guru-guru perlu
mempunyai kemahiran untuk menggunakan komputer dan internet bagi menyempurnakan
tugas ini.
4.0 CADANGAN MENGATASI
Masalah
beban tugas guru ini sukar untuk diselesaikan secara sepenuhnya tetapi beberapa
tindakan boleh diambil bagi mengurangkan beban tugas guru antaranya ialah
penglibatan ibu bapa dalam aspek pendidikan. Ibu bapa perlu terlibat sama dalam
program-program sekolah bukan sebagai peserta sahaja malahan turut menjadi
pengelola program. Sebagai contoh, semasa hari sukan tahunan, ibu bapa juga
perlu melibatkan diri sebagai ahli jawatankuasa yang menguruskan sukan tahunan
sekolah. ibu bapa boleh membantu dalam bahagian pengurusan peserta, pelepasan
peserta serta ahli jawatankuasa keselamatan. Hubungan yang erat antara pihak
sekolah dan ibu bapa memudahkan pengurusan dan pentadbiran sekolah.
Pembahagian kerja merupakan perkara yang penting
dalam aspek kawalan dan pengurusan bagi menganalisis tugas dan pembahagian
kerja secara terperinci, kemudian membandingkan dengan kemampuan seorang
pekerja untuk melaksanakan tugas itu dengan terperinci. Gabungan antara tugas
dan kemampuan bertujuan mewujudkan kecekapan (Abdul Shukur Abdullah, 1991).
Guru Besar dan pentadbir perlu berbincang dalam pembahagian tugas kepada
guru-guru agar pembahagian kerja tersebut adil dan mengikut kemampuan guru
tersebut.
Semua program yang dianjurkan oleh organisasi luar
perlu diuruskan sendiri oleh mereka serta aktiviti tersebut dijalankan di luar
kawasan sekolah. Guru-guru dan pelajar pula hanya perlu menghadiri program
tersebut sebagai peserta atau jemputan sahaja. Menurut Datuk Azam Mohd
Atan (2010), Yang Dipertua Persidangan Kebangsaan Pengetua Sekolah Malaysia
(PKPSM), apabila sekolah menjadi tuan rumah dan pengurus acara, sekolah ingin
buat yang terbaik sedangkan persiapannya mengambl masa yang lama. Maka, lebih
baik program yang dianjurkan oleh pihak luar diadakan diluar kawasan sekolah
dan diuruskan oleh mereka sendiri. Hal ini akan meringankan beban guru kerana
guru tidak perlu bersusah payah membuat persiapan untuk sesuatu program luar.
Yang
Dipertua Kesatuan Guru Bumiputera Sarawak (KGBS), Ahmad Malie (2010)
mencadangkan format untuk sistem data murid diselaraskan. Dengan itu, semua
jabatan dan bahagian sama ada kementerian, jabatan pelajaran negeri, pejabat
pelajaran daerah boleh mengakses kepada maklumat berkenaan dan mengambil
maklumat yang sesuai dengan keperluan masing-masing. Sistem teknologi perlu
berubah agar mampu memenuhi keperluan semasa.
Penggunaan
ICT dapat meringankan beban guru di sekolah. ICT digunakan bagi memudahkan
urusan pentadbiran, memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran serta
menyelaras aktiviti dan program. Semua maklumat lengkap berkaitan pelajar boleh
disimpan menggunakan perisian Microsoft Access dan Microsoft Excel. Selain itu,
ICT juga digunakan untuk mewujudkan pengkalan data soalan, kandungan pengajaran
dan pembelajaran, persediaan pengajaran dan kandungan pengajaran. Hal ini dapat
mempercepatkan masa dan meringankan beban guru.
Tan
Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Pelajaran Malaysia mencadangkan agar pihak
pentadbir sekolah mengurangkan bilangan jawatankuasa pada peringkat sekolah
kepada jumlah yang lebih wajar. Pada masa ini terdapat sekolah yang mempunyai
hamper 40 jawatankuasa dalam bidang pengurusan dan pentadbiran, kurikulum, hal
ehwal murid serta kebersihan, kecriaan dan keselamatan murid yang memerlukan
curahan masa dan tenaga guru yang bukan sedikit. Pengurangan jawatankuasa boleh
dilakukan dengan penggabungan dan pemansuhan jawatankuasa. Walaupun begitu,
pembahagian tugas di sekolah perlu dilakukan secara adil untuk mengelakkan
bebanantugas tertumpu kepada guru tertentu sahaja.
Selain
itu, pihak kementerian perlu mengkaji semula bilangan peperiksaan dan ujian
pada peringkat sekolah kerana terdapat sekolah yang mempunyai hampir 20
peperiksaan dalaman tidak termasuk peperiksaan awam. Pengurangan peperiksaan
dalaman dapat mengurangkan beban guru untuk membina soalan dan menyemak skrip
jawapan murid. Secara tidak langsung, pengurangan bilangan peperiksaan dapat
mengelakkan negara daripada menjadi terlalu berorientasikan peperiksaan. Murid
perlu belajar untuk mendapatkan ilmu dan bukannya belajar untuk menjawab
peperiksaan sahaja.
Menyusun
semula tugas-tugas perkeranian di sekolah dapat meringankan beban guru di
sekolah. Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin bersetuju gutu
tidak perlu dibebankan dengan tugas perkeranian yang terlalu banyak sehingga mengganggu
tugas utama guru sebagai pendidik anak bangsa. Dalam usaha untuk melonjakkan
kualiti pengajaran dan pembelajaran, guru perlu diberikan banyak masa untuk
merancang pengajaran yang lebih berkesan serta membuat persiapan mengajar.
Maka, Jawatankuasa Bebanan Tugas Guru akan menyediakan garis panduan tugas
utama guru dan tugas yang tidak boleh dilakukan oleh guru.
Kementerian Pelajaran disaran supaya mengambil kira
faktor nisbah purata antara guru dan pelajar dalam kelas sebagai satu langkah
mengenal pasti formula terbaik bagi mengurangkan beban kerja guru. Yang
Dipertua Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia(GMGBM) Awang Mohamad berkata
cadangan itu dilihat boleh membantu kementerian dalam mencari formula untuk
mengatasi masalah bebanan tugas guru yang telah dibangkitkan selama ini. Satu
daripada cara untuk meringankan beban kerja ini ialah dengan menambah bilangan
guru, ertinya kalau sekarang satu bilik darjah 1.5 guru, sekarang satu bilik
darjah 2.0 (ertinya satu bilik darjah ada dua orang guru). Langkah tersebut
bertujuan membolehkan guru mempunyai masa yang cukup bagi menumpukan
sepenuh perhatian kepada tugas teras, iaitu mengajar. Cadangan mengkaji purata
guru dengan pelajar itu juga relevan dengan saranan beberapa pihak lain yang
mahukan jawatan guru pembantu bagi mengatasi masalah yang sama. Selain dapat membantu meringankan beban tugas yang ditanggung
guru, jawatan berkenaan boleh menyelesaikan masalah ketiadaan guru yang
bergantung kepada guru sandaran tidak terlatih.
Guru
perlu menguruskan masa dengan baik. Setiap orang akan menerima masa yang sama
dalam sehari iaitu 24 jam sehari. Oleh yang demikian sepatutnya tidak ada diantar
guru yang mengeluh tidak dapat menyiapkan tugasan dengan alasan tiada masa.
Penggunaan masa dalam sehari, seminggu, sebulan dan seterusnya akan memberi
faedah hanya kepada mereka yang pandai menguruskan masa. Pengurusan masa yang
baik dapat meringankan tugas yang ada.
5.0 PENUTUP
Menjadi
guru berkesan, melahirkan sekolah yang berkesan dan mencapai pendidikan yang
cemerlag bukan sesuatu yang mustahil. Apa yang penting ialah kesediaan dan
kesanggupan guru sendiri mengubah paradigm, stail pemikiran dan bertindak
secara professional serta yang paling penting menjadi guru yang tidak mudah
patah semangat. Walaupun dibebani dengna tugas yang banyak, guru tetap tidak
boleh patah semangat dan berputus asa. Guru perlu sentiasa bersemangat untuk
memajukan diri dengan meningkatkan kemahiran diri agar dapat menyempurnakan
tugas-tugas yang diberi.
Seseorang
guru yang profesional sentiasa mempamerkan ciri-ciri kekutan ilmu dan
mengamalkan tingkah laku yang penuh dengan keluhuran etika kerja serta
mempunyai kefahaman yang jelas dan mendalam, kesungguhan dan komitmen yang
tinggi untuk menyempurnakan tugasnya pada setiap waktu. Guru yang berjiwa waja
tidak mudah patah semangat dengan cabaran kerjanya. Guru hendaklah bersikap
optimistik, tidak mudah merungut dengan beban tugas yang dipikul.
BIBLIOGRAFI
Kamus Dewan
Edisi Baharu (1989), Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.
Muhammad Fuad Razali (2010), Beban Tugas Guru
Cahaya Menanti di Hujung
Terowong, Pendidik Jun
2010.
Muhammad Fuad Razali (2010), Tugas Rencam
Bebankan Guru, Pendidik Jun
2010.
Muhammad Fuad Razali (2010), Kemahiran
Pengurusan Maklmat Bantu Kurang
Beban Guru, Pendidik Jun
2010.
Muhammad Fuad Razali (2010), Susun Semula
Tugas Perkeranian, Pendidik
Jun 2010.
Mok Soon
Sang (1996), Pendidikan di Malaysia, Kuala Lumpur: Kumpulan
Budiman.
Syed Ismail
syed Mustapa, Ahmad Subki Bin Miskon (2012), Asas Kepimpinan
dan Perkembangan Profesionalisme, Selangor:
Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Utusan Malaysia (2008), Beban Kerja Guru Kini Semakin
Berat,
Utusan Malaysia (2012), 14 Isu Beban Guru
Ditangani,
No comments:
Post a Comment