Isu Etika Guru –
Kepedulian Guru
‘Tingkah Laku Guru Pengaruhi
Sikap Pelajar – Pendidik (2008)’
Oleh : Anis Binti Abd Rahim
1.0
Pengenalan
Pendidikan
mementingkan aspek kualiti dan kecemerlangan seseorang individu. Kewujudan
pendidikan yang berkualiti akan mengangkat martabat individu seseorang. Dalam
mencapai usaha untuk memnuhi pendidikan berkualiti, kualiti seorang guru itu harus
dititikberatkan. Perkembangan dalam dunia memberi cabaran yang hebat kepada
guru dalam membentuk peribadi diri dan murid agar menjadi seorang insan yang
berguna. Sama ada sedar atau tidak sedar, seorang guru itu memikul satu
tanggungjawab yang besar dalam melahirkan seorang insan yang dapat membantu
negara menjadi lebih baik.
‘Guru yang berpekerti mulia, berpandangan
progresif dan saintifik bersedia
menjunjung
aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara,
menjamin
perkembangan individu dan memelihara suatu masyarakat yang
bersatu
padu, demokratik, progresif dan berdisiplin’.
(Falsafah Pendidikan Guru)
Jadi
matlamat pendidikan guru adalah menghasilkan guru berkualiti dari segi
peribadi, professional sosial dan amalan tingkah laku yang baik. Guru juga
diharapkan boleh menguasai ilmu, kemahiran dan amalan nilai-nilai keguruan.
Malah harapan yang tinggi berupaya mencapai kecemerlangan pendidikan untuk
pengisian tuntutan wawasan pendidikan dalam abad ke 21. Oleh itu guru seharusnya
memiliki sahsiah yang sewajarnya.
Guru adalah seorang yang profesional. Ini bermakna guru
adalah seorang yang mendapat latihan yang khusus, berpengetahuan luas dan pakar
dalam bidang yang diceburi serta ada kod etika yang tersendiri. Menurut Ornstein dan Levine (1993), konsep
profesional merujuk kepada ciri – ciri yang terdapat dalam kalangan ahli suatu
profesion. Antara ciri – ciri yang telah dinyatakan adalah cekap dan mempunyai
pengetahuan yang mendalam dalam bidang yang diceburi dan adanya kod etika yang
mengawal tingkah laku ahli.
Berdasarkan
ciri-ciri profesion, Mok Soon Sang (1996) merumuskan secara ringkas konsep
profesionalisme sebagai suatu pekerjaan yang khusus dan dijalankan oleh orang
yang mempunyai kelulusan dan latihan iktisas yang cukup bermutu, bersikap
jujur, dedikasi, bertanggungjawab dan bermoral tinggi, mempunyai outonomi
bertugas serta mematuhi kod etika yang ditentukan oleh organisasinya. Keprofesionalisme guru
amat penting dalam bidang pendidikan. Pendidikan merupakan institusi yang
dipertanggungjawabkan untuk menyediakan masa hadapan. Sistem pendidikan harus
dirancang dengan teliti supaya sesuai dengan kemungkinan cabaran yang bakal
timbul kelak.
Sebagai
seorang pendidik yang bertanggungjawab, guru hari ini perlu menyedari bahawa
tugas dan amanah yang diberikan itu adalah untuk mendidik generasi yang akan
menerajuai negara ini. Oleh itu kemahiran dan pengetahuan mengenai
method-method pendidikan harus diperkemaskan dari semasa ke semasa . Untuk
mendepani cabaran dan tuntutan daripada perubahan-perubahan kurikulum
berkenaan, guru hendaklah berusaha melengkapkan diri dengan strategi-strategi
pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik.
Sehubungan
dengan kehendak tersebut guru harus mengikuti kursus-kursus pendidikan yang
dianjurkan oleh pihak Kementerian Pendidikan , Jabatan Pendidikan Negeri dan
Pejabat Pendidikan Daerah. Contohnya para guru boleh mengikuti Kursus Dalam
Perkhidmatan ataupun Kursus Peningkatan Profesionalisme Keguruan. Kursus-kursus
pendidikan yang dihadiri penting bagi seseorang guru untuk mempertingkatkan
keupayaan dan prestasi dalam profesion pendidikan yang kian mencabar dan
kompleks ini. Memandangkan keperluan pendidikan untuk menyokong usaha-usaha
kerajaan, maka profesion keguruan diharapakan dapat membuat anjakan paradigma
kepada budaya yang berasaskan ilmu dan pemikiran (Rohani Abdul Hamid,1998).
2.0
Isu Etika Guru –
Kepedulian Guru
‘Tingkah Laku Guru Pengaruhi
Sikap Pelajar – Pendidik (2008)’
Isu yang cuba saya ketengahkan ialah isu
kepedulian guru yang saya baca dalam sebuah majalah PENDIDIK keluaran Mac
2008. Menurut artikel tersebut, kajian
yang pernah dijalankan mengenai hubungan guru dan pelajar mendapati tingkah
laku guru memberi kesan terhadap pencapaian akademik serta sikap mereka
terhadap persekitaran pembelajaran.
Artikel ini juga menjelaskan tentang lapan tingkah laku negatif guru
yang boleh menjejaskan pencapaian akademik pelajar. Lapan tingkah laku tersebut
ialah:
2.1.
Tidak menyukai
pelajar
Menyukai
pelajar sudah tentu tidak boleh dilakonkan kerana perkara tersebut berlaku
secara spontan dan semulajadi dalam diri guru. Sekiranya guru menyukai pelajar
dan dapat mewujudkan satu perhubungan yang mesra, guru tersebut dapat
mengendalikan tingkah laku pelajar mereka. Guru perlulah menyediakan waktu
untuk berbual-bual dengan pelajar sekiranya mempunyai kesempatan. Hal ini
dilakukan bagi mengetahui permasalahan pelajar dan mendapatkan maklumat mengenai
kebolehan serta minat pelajar tersebut.
2.2.
Tidak mengetahui
atau mengenali pelajar
Segelintir
guru mendapati terlalu sukar untuk mereka mengingati nama dan mengenali tingkah
laku pelajar mereka. apatah lagi, bilangan pelajar yang ramai serta kelas yang
berlainan menyebabkan guru kadang-kadang keliru memanggil nama murid yang
salah. Oleh itu, seorang guru haruslah lebih berinovasi dalam mencari
penyelesaian untuk masalah tersebut.
2.3.
Melabel pelajar
Setiap
pelajar adalah berbeza antara satu sama lain bukan sahaja dari segi jantina dan
fizikal malah dari segi latar belakang serta emosi mereka. Perbezaan ini tidak
harus menjadi modal kepada guru untuk melabel atau memberi gelaran kepada
pelajar mereka. Sekiranya guru melabel seorang pelajar, ia haruslah mempunyai
makna yang baik dan sedap didengar. Gelaran untuk menyindir atau mempermainkan
pelajar sewajarnya dielakkan kerana ia boleh menjatuhkan semangat pelajar
tersebut.
2.4.
Menyindir dan
memperkecilkan pelajar
Sebagai
seorang guru, kita haruslah bertindak sebagai pemangkin semangat kepada murid.
Guru yang selalu menyindir dan memalukan pelajar akan dibenci oleh pelajar
terbabit. Tindakan guru tersebut telah menjatuhkan maruah pelajar dan tidak
seharusnya dilakukan oleh insan yang digelar guru.
2.5.
Mendera pelajar
secara keterlaluan
Peraturan
disiplin di sekolah telah dilaksanakan dengan sewajarnya. Oleh itu, guru
haruslah membuat pertimbangan sebelum mendenda seseorang pelajarnya. Hukuman
dan denda atas kesalahan disiplin pelajar telah ditetapkan dan guru haruslah
mematuhi setiap perkara yang telah digariskan dalam peraturan disiplin.
Sekiranya guru bertindak secara keterlaluan, pelajar mungkin mengalami trauma
dan takut untuk ke sekolah.
2.6.
Pagar makan padi
Amanah
seorang guru adalah untuk mendidik pelajar menjadi insan yang berguna pada masa
hadapan. Guru juga bertindak sebagai pelindung dalam menjaga maruah serta
keselamatan pelajar mereka. Perbuatan guru yang menyalahi etika seperti
mencabul kehormatan pelajar, berkhalwat serta berperangai sumbang seharusnya
dijauhi.
2.7.
Terlalu garang
Guru
perlu ada sikap penyayang supaya disenangi oleh pelajar. Guru yang terlalu
garang akan menakutkan pelajarnya. Mereka berasa gementar untuk bertanyakan
soalan kerana bimbang dimarahi. Pelajar juga akan berasa takut untuk ke kelas
dan menjejaskan tumpuan mereka di dalam kelas.
2.8.
Pilih kasih
Sikap
guru yang mengamalkan pilih kasih adalah tidak waar. Seseorang pelajar dapat
merasakan perbezaan kasih sayang dan perhatian yang diberikan oleh guru kepada
mereka. Perhatian dan layanan yang sama rata dapat memberi rasa senang kepada
diri pelajar. Pilih kasih ini berlaku disebabkan rupa paras pelajar tersebut,
kekerapan berjumpa dengan guru tersebut ataupun pelajar yang menonjol di dalam
kelas. Pelajar tidak akan menghormati guru yang mengamalkan sikap pilih kasih.
3.0
Punca Berlakunya
Tingkah Laku Guru Yang Negatif.
Pada
pandangan saya, terdapat beberapa faktor mengapa berlakunya isu guru tingkah
laku guru yang negatif yang mempengaruhi sikap pelajar. Antaranya ialah:
3.1.
Profesion Guru
Bukan Profesion Pilihan
Bidang keguruan sering
dianggap sebagai satu kerjaya pilihan terakhir bagi sesetengah orang. Ada di
antara graduan yang ditanya mengenai pemilihan kerjaya mereka, ramai yang
memberikan jawapan yang hampir senada iaitu bidang keguruan adalah pilihan
terakhir mereka. Ramai yang menganggap
tanpa latihan asas pun mereka masih
boleh menjadi guru sandaran atau sementara dan ada kalanya lebih baik dari guru
yang sedia ada.
Pada asasnya profesion
keguruan sejak dulu, kini dan selamanya adalah sama, iaitu untuk mengajar,
mendidik dan merubah manusia yang bernama pelajar dari keadaan yang tidak
mengenal huruf, tidak tahu memngira dan tidak boleh membaca kepada celif huruf,
bijak mengira dan menjadi manusia yang berjaya (Shuib & Johari, 2001). Namun begitu, kerana tiada minat terhadap profesion
keguruan serta sikap malas dan tidak ambil peduli menyebabkan seseorang
guru itu kurang memberikan komitmen dalam kerja, kurang nilai dalam
kehidupan dan etika kerja yang lemah. Apabila sikap ini wujud, maka individu
tersebut mengambil ringan tugas yang telah diamanahkan sehinggakan tiada lagi
rasa tanggungjawab untuk bersungguh – sungguh dalam mendidik anak
bangsa dan apa yang penting bagi mereka hanyalah gaji yang bakal diterima pada
setiap bulan.
3.2.
Kurang Pemantauan Daripada Pihak Pentadbir
Punca seterusnya adalah daripada pihak pentadbir. Penguatkuasaan yang lemah
dan kurangnya pemantauan yang dilakukan telah mendorong kepada berlakunya
permasalahan ini. Apabila tiada pemantauan dan penguatkuasaan juga lemah, maka
guru – guru menjadi agresif kepada murid kerana mereka tidak
perlu risau akan akibat daripada tindakan mereka. Pemantauan yang lemah ini, menyebabkan guru
dengan sewenangnya bertindak mengikut perasaan tanpa mempedulikan perasaan
murid.
Masalah ini jika tidak dibendung akan mendatangkan kesan
yang amat buruk kepada banyak pihak terutamanya kepada guru sebagai ahli
profesional dan murid – murid. Antara kesan yang boleh dilihat daripada
permasalahan ini adalah merosotnya prestasi kerja guru dan pencapaian pelajar
di sekolah. Masyarakat juga akan memandang sinis akan profesion
keguruan dan tidak yakin dengan kebolehan guru dalam mendidik anak – anak
mereka.
4.0
Cadangan / Solusi
Melalui
pembacaan saya, isu ini boleh dibendung dengan usaha kerajaan serta pihak
sekolah dalam memupuk keperibadian guru yang unggul.
4.1.
Pemantauan
daripada pihak pentadbir
Pihak
pentadbir perlulah sentiasa membuat pemantauan dari semasa ke semasa terhadap
prestasi kerja guru – guru di sekolah. Dengan adanya pemantauan secara
berterusan, maka peluang guru untuk melakukan tingkah laku negatif akan berkurangan kerana
guru mengetahui bahawa persekitarannya sedang dipantau. Pihak pentadbir boleh
mengenakan tindakan tegas seperti tindakan tatatertib kepada guru yang terbabit
dengan kesalahan tingkah laku ini. Selain itu, pihak pentadbir juga boleh
memberi khidmat nasihat kepada guru tersebut melalui sesi kaunseling.
4.2.
Bantuan Rakan
Sejawat
Rakan sejawat juga perlu memainkan peranan dalam
maenangani masalah ini. Rakan sejawat perlulah menjadi teladan kepada rakan –
rakan yang bermasalah memberikan nasihat dan dorongan supaya guru yang terlibat
dalamtingkah
laku negatif ini dapat berubah menjadi guru yang lebih baik. Sokongan orang
sekeliling adalah sangat penting sebagai pemangkin semangat guru untuk melakukan
sesuatu dengan lebih baik.
4.3.
Ganjaran Kepada Guru
Selain dari
meningkatkan diri dengan penambahbaikkan dalam bidang ilmu, para pendidik juga
ditawarkan dengan ganjaran-ganjaran dan kenaikan pangkat bagi mereka yang benar-benar layak.
Contohnya, guru cemerlang untuk
mengiktiraf pengorbanan guru-guru yang benar-benar komited terhadap tugas yang
diberikan, ganjaran diberikan kepada mereka dengan mengiktrif mereka sebagai
guru cemerlang. Konsep guru cemerlan yang diperkenalkan oleh KPM ialah sebagai
guru yang istimewa, dedekasi dan bermotivasi tinggi serta mempunyai kemahiran
dan kepakaran dalam bidang tugas mereka. Tanpa menunggu untuk kenaikan pangkat
secara “Time-Based”, mereka boleh dinaikkan keg red yang lebih tinggi iaitu
dari DGA6 (DGA29) kepada DGA5(DGA32)
4.4.
Pemilihan Calon Guru Yang Benar-Benar Layak
Faktor
keupayaan menyesuaikan diri dengan
persekitaran kerja dalam bentuk kesesuaian jenis peronaliiti seseorang dengan
persekitaran itu. Apabila jenis personality tersebut tidak sepadan dengan persekitarannya,
maka berlakulah punca kepada sikap tidak betminat terhadap kerja mahupun
perkembangannya. (Holland, 1973)
Sekiranya
profesion ini adalah pilihan yang terakhir bagi guru, minat utama terhadap
profesion ini sebenarnya hanya sedikit sahaja dan akibatnya selepas 2 atau 3
tahun menjadi guru, kebosanan terhadap tugas akan berlaku. Kajian yang
dijalankan terhadap beberapa orang guru mengenai kejadian ‘Burn-out’ terhadap guru
jelas menunjukkan faktor bahawa guru yang seringkali menghadapi masalah ini
adalah guru yang kurang berminat sejak dari awal lagi
dalam bidang yang diceburi ( Wan Mohd Zahid Nordin).
4.5.
Mengurangkan Penempatan Guru Sandaran Tidak Terlatih
Kekosongan
jawatan guru samada di sekolah rendah mahu pun menengah biasanya diisi oleh
guru sandaran yang tidak mendapat latihan secara formal samada di maktab
perguruan atau pun universiti. Kita tidak dapat nafikan mengenai keperluan
mengisi kekosongan tersebut atas dasar pendidikan pelajar di sekolah. Tetapi pandangan masyarakat terhadap profesion keguruan ini
akan menjadi lebih pudar lagi apabila ada sesetangah pihak yang menganggap
tanpa mengikuti latihan perguruan di tempat-tempat tertentu, mereka masih boleh
menjadi seorang guru.
Lambakan
guru-guru sandaran tidak terlatih di sekolah dengan sendirinya akan merendahkan
martabat profesion keguruan tersebut. Sepatutnya kekosongan
jawatan guru di sekolah menengah diisi dengan kehadiran guru-guru yang telah
menamatkan pengajian secara separuh masa atau PJJ yang terlalu ramai di sekolah
rendah, manakala di peringkat sekolah rendah ianya diisi dengan guru-guru
lepasan diploma dari maktab perguruan.
5.0
Kesimpulan
Sekolah
merupakan agen kebudayaan dan sebahagian daripada fungsi pengajaran adalah
untuk melahirkan nilai-nilai kebudayaan. Dengan itu, proses sosialisasi
pelajar-pelajar merupakan satu fungsi yang sah serta positif untuk dikendalikan
oleh pihak sekolah. Menurut Durkheim, peranan guru pendidikan moral dan tugas
sekolah adalah untuk mengajar pelajar-pelajar tentang nilai-nilai kemanusiaan
dan kemasyarakatan. Beliau berpendapat bahawa keluarga terlalu kecil dan
terlalu berunsur peribadi untuk menggambarkan keseluruhan sistem sosial. Juga,
beliau mengganggapkan guru sebagai agen yang utama dan merupakan pertalian yang
kritikal dalam proses pengaliran kebudayaan.
Profesion
keguruan adalah merupakan satu profesion yang sangat mulia. Jasa dan sumbangan
yang diberikan oleh warga pendidik untuk melahirkan masyarakat yang berilmu,
beriman dan mengamalkan nilai-nilai yang baik tidak harus dipandang rendah oleh
masyarakat. Pemilihan profesion ini sebagai bidang terakhir untuk diceburi
adalah satu tanggapan yang salah. Masayarakt harus sedar cabaran dan bebanan
tugas yang dihadapi oleh golongan guru sebelum mengambil jalan mudah dengan
memandang rendah golongan ini.
Guru juga perlu menjalankan
peranannya sebagai individu yang paling dekat dengan pelajar semasa pelajar
berada di sekolah. Oleh itu guru mestilah melaksanakan peranannya sebagai
pengganti ibu bapa. Ini amat penting kerana hubungan yang rapat akan menerbitkan
rasa hormat pelajar kepada guru atau orang lain di sekolah. Pelajar akan rasai
dihargai dan diberi perhatian. Oleh itu, tidak akan ada mana-mana pelajar
beranggapan kehadiran mereka di sekolah seolah-olah tidak disedari oleh orang
lain. Ini akan dapat mengelakkan mereka daripada melakukan vandalisme dengan
alasan ingin menarik perhatian rakan atau guru.
Tugas guru adalah untuk
memastikan suasana pengajaran dan pembelajaran sentiasa memelihara dan
menyuburkan fitrah pelajar supaya
harmoni dan sihat. Fitrah atau tabii murni inilah akan membina tingkah laku
normal. Inilah etika guru yang diharapkan. Sekali lagi, tugas ini hanya akan
berjaya dilaksanakan sekiranya guru merealisasikan amanah ibadah dan
pembangunan insan dalam menjalankan tugas pengajaran dan pembelajaran.
Oleh itu, usaha melahirkan warga
pendidik yang berkualiti, komited dan berdedikasi perlu diteruskan manakala hal
ehwal kebajikan mereka perlu dipelihara sejajar dengan keyakinan dan
kepercayaan kerajaan bahawa pendidikan adalah wadah pembinaan modal insan yang
berkesan. Modal lain seperti wang, teknologi dan bangunan tidak mungkin
sempurna jika tidak ditunjangi dengan modal insan. Oleh itu, konsep
pendemokrasian yang memberi peluang adil dan sama rata kepada semua rakyat
mendapatkan pendidikan berkualiti wajar diteliti dan diberi perhatian. Usaha Kementerian
Pendidikan untuk memartabatkan profesion ini perlu dipandang tinggi.
Bibliografi
Buku:
1.
Bakhtiar
Mansor (1993), “Perguruan:Satu Perspektif
Perkembangan Kerjaya” dalam Jurnal Pengurusan Pendidikan,
Institut Aminuddin Baki, Kuala Lumpur.
2.
Kamus Dewan
Edisi Baru, (1989), Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur.
3.
Mohamed Nor Che’ Nor (1990). Asas-Asas
Pendidikan–Satu Pengenalan. Flo Enterprise Sdn. Bhd. Petaling Jaya,
Selangor.
4.
Mok Soon Sang, 1996. Pendidikan di Malaysia. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman.
Mok Soon Sang, 1996. Pendidikan di Malaysia. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman.
5.
Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Wong Kiet Wah,
Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional Guru, 2010, Kuala Lumpur
terbitan Oxford Fajar Sdn Bhd
6.
Syed Ismail Bin Syed Mustafa, Ahmad Subki Bin
Miskon, Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional Guru, 2010,
Kuala Lumpur terbitan Multimedia Sdn Bhd.
7.
Yazid Abdul
Manap (2001), “Memartabatkan Profesion Keguruan Tanggungjawab Bersama”, dalam
Bestari Koleksi Guru Johor, JPN Johor, hlm 15 – 33.
Laman web :
1. Behavioural Default. Diakses pada 27 Ogod 2012:
2. Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia (2010). Nilai dan Etika Dalam Perkhidmatan Awam. Diakses
pada 28 Ogos 2012:
3. Perubahan Sikap :
diakses pada 17 Ogos 2012
REFLEKSI
Pada 1 Ogos 2012 yang lalu, saya telah menerima
tugasan daripada pensyarah subjek Pendidikan mengenai Asas Kepimpinan dan
Perkembangan Profesionalisme (EDU 3108). Dalam tugasan ini, saya dan rakan
dikehendaki untuk mencari sebuah artikel mengenai isu etika yang berlaku pada
masa sekarang. Tugasan untuk analsisi isu
adalah individu manakala kami dikehendaki menyediakan 1 blog untuk kerja
bekumpulan.
Alhamdulillah
syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah kurnianya, saya telah dapat
menyiapkan Kerja Kursus dengan jayanya. Isu yang saya pilih ialah isu Tingkah
laku guru di bawah topik Kepedulian Guru. Seperti yang kita sedia maklum,
tingkah laku guru selalunya menjadi ikutan pelajarnya. peribahasa ‘Guru kencing
berdiri, anak murid kencing berlari’ ini
sangat sinonim dengan peranan guru sebagai role model kepada pelajarnya. Topik
ini memberikan saya satu pengalaman dan ilmu yang bermanfaat untuk dijadikan
teladan pada masa akan datang.
Daripada
artikel yang saya abaca, 8 tingkah laku guru yang negatif ini seharusnya
dijadikan sebagai peringatan supaya kita tidak melakukan hal yang sama pada
masa hadapan. Sikap membeza-bezakan pelajar serta memandang rendah pelajar
tidak seharisnya berlaku kerana setiap individu itu adalah istimewa pada
pandangan yang berbeza. Melalui pengahsilan tugasan ini, saya memperolehi
banyak ilmu serta menambah pengetahuan baru tentang tatatertib guru dan peranan
seorang guru yang unggul.
Sumbangan idea serta
maklumat tambahan dalam penghasilan tugasan yang diperolehi melalui
perbincangan dengan rakan-rakan ini amatlah saya hargai. Tidak dilupakan buat
rakan-rakan seperjuangan yang banyak memberi dorongan dan tunjuk ajar kepada
saya, terima kasih daun keladi. Sesungguhnya, semangat yang dipinjam tatkala
badan dan minda terasa lebih dengan kesibukan dan lambakan tugasan yang lain
membantu saya untuk terus bergerak dan bersemangat untuk menyiapkan tugasan.
Sumber
maklumat daripada laman web dan buku banyak membantu saya untuk menyiapkan
tugasan kali ini. Buku-buku tentang pendidikan dan keguruan menjadi rujukan
semasa menghasilkan tugasan ini. Saya dan rakan-rakan juga bertukar-tukar
maklumat yang kami perolehi bagi menyelesaikan tugasan ini. Maklumat daripada
laman web juga banyak membantu saya dalam membuat rujukan.
Akhir
sekali, saya ucapkan kepada jutaan terima kasih Puan Latifah A.Jamil selaku pensyarah
bagi mata pelajaran Asas Kepimpinan Dan Perkembangan Profesional Guru yang
memberi tunjuk ajar kepada saya semasa pengajaran di dalam kelas mahupun luar
kelas.
Anis Binti Abd Rahim
8 PISMP Pengajian Sosial 1
No comments:
Post a Comment